Interešu izglītība atver bērnu emociju pasauli
Agnese Pūtele, privātās vidusskolas “Patnis” direktore
Agnese Pūtele, privātās vidusskolas “Patnis” direktore
Mākslu skola “Kultūras Patnis” īsteno arī interešu izglītības programmu
bērniem ar funkcionāliem traucējumiem. Tas ietver gan mākslas, gan sporta
nodarbības, savukārt pēc pandēmijas plānots uzsākt arī mūzikas nodarbības.
Par to, kāpēc šīs nodarbības ir vērtīgas ne tikai bērniem, bet arī vecākiem,
stāsta privātās vidusskolas “Patnis” direktore Agnese Pūtele, kura aktīvi
darbojies arī pie mākslu skola “Kultūras Patnis” izveides.
Iespēja satikties un komunicēt ar citiem vienaudžiem
Bērniem ar īpašām vajadzībām Latvijā ir salīdzinoši maz interešu izglītības
iespējas. Protams, speciālās izglītības iestādēs, kurās mācās daļa bērnu, notiek
arī mākslas un sporta nodarbības, tomēr tas nespēj nodrošināt visu ģimeņu
vajadzības. Apmeklējot mākslas vai sporta nodarbības ārpus savas skolas,
bērniem ir iespēja satikties un komunicēt ar citiem vienaudžiem, ārpus sava
ikdienas komunikācijas loka, kas ir ļoti vērtīgi.
Atveras, kad mamma nav blakus
Sākotnēji piedāvājām mākslas nodarbības, tad secinājām, ka vienlīdz svarīga ir
arī iespēja izkustēties un pavadīt laiku aktīvi. Nodarbības bērniem sniedz
iespēju veidot jaunus kontaktus, kā rezultātā uzplaukst arī draudzība un
simpātijas. Nodarbības viennozīmīgi nāk par labu bērnu emocionālai attīstībai,
sniedzot pozitīvas sajūtas, emocijas un saskarsmi, kas ikdienā mēdz pietrūkt.
Patiesībā tā ir iespēja arī vecākiem – kamēr bērni ir nodarbībās kopā ar
skolotājām, vecāki saņem nelielu atelpas brīdi, lai veltītu laiku sev. Patiesībā ir
bērni, kuri visvairāk atveras tieši tad, kad mamma nav blakus.
Attīsta noderīgas prasmes
Gan mākslas, gan sporta nodarbībās kopā ar bērniem darbojas skolotājas un
asistenti. Grupas ir nelielas – ar aptuveni astoņiem līdz divpadsmit bērniem
strādā divi pedagogi un viens vai divi asistenti. Grupās ir bērni no deviņiem
līdz trīspadsmit vai četrpadsmit gadiem.
Radošās nodarbības ne tikai atver bērnu emociju pasauli, bet ļauj radīt skaistus
darbus un attīstīt prasmes, kas vēlāk var būt ļoti noderīgas un, iespējams, ļaus
pat nopelnīt. Arī tas ir ļoti būtisks aspekts.
Privātās iniciatīvas spēks
Skolai ir lieli plāni arī pēc pandēmijas, gan paplašinot nodarbību piedāvājumu
(uzsākot mūzikas un deju nodarbības), gan piedaloties dažādos atbalsta
konkursos papildu finansējuma iegūšanai. Mēs būtu gandarīti, ja šādu iniciatīvu
atbalstītu arī valsts un pašvaldība, neatstājot to tikai privātās iniciatīvas pārziņā.
Latvijā ir daudz bērnu un vecāku, kuriem ir nepieciešamas šāda veida
nodarbības, un virkne pedagogu, kuri ir idejām bagāti un gatavi strādāt ar
bērniem. Esam pārliecināti, ka “Kultūras Patnis” kļūs par vietu, kur viņi var
satikties.